Alla inlägg under maj 2010

Av Timmy - 9 maj 2010 20:39

Deffa, något folk överdramatiserar eller höjer till skyarna.


Vad anser jag om deff? deff är för mig en slentrian fas utav mitt liv, man har en viss mängd mat att äta, ingen större variation, daglig promenad, och dryga gympass var man oftast märker tillbakasteg. Dock är detta nödvändigt, och jag gnäller inte över min deff, det var mitt val och jag har bara mig själv att skylla på för detta.


Dock för att "uthärda" vardagen har jag lärt mig en del tricks


1.sover man så är man inte hungrig, praktiskt men man kan tyvärr inte sova så länge


2. vatten dricker jag mycket eller lightdrycker, ger en falsk mättnadskänsla som kan vara skön om man är hungrig


3.Planera kommande bulkar etc, sitter jag och funderar på detta så blir deffen mindre närvarande.


Så vardagen är enkel, man är hungrig inte så mycket händer men det flyter på snabbare ju längre deffen har gått.


Min deff har inte varit så vettig, fylla, veckor utav frossande har förekommit och min diet har inte alltid varit så strikt, men jag har fått resultat omän medelmåttiga.


Under deff bör man undvika folk som frossar, visst inget fel med det. Men risken är extremt stor att man själv kommer att haka på när man instinkivt behöver mat!.


Kosten är viktigast, både under bulk och deff.


Deffar du behöver du också mat för att inte tappa i för snabb takt

Bulkar du ska du inte grisbulka, fettet du får kan vara svårt att tappa, det har jag fått erfara.


Jag bulkade bra med bra resultat men fick hög kf% som inte syntes så tydligt, jag deffar och har nu tappat det mesta av mina resultat, även om jag nu får definiton.


Mitt mål nu är att under kontrollerad bulk få tillbaka resultaten och undvika onödiga mängder fett, detta kommer jag lyckas med om jag är strikt.


Kosten är allt!

Av Timmy - 8 maj 2010 16:24

En äldre artikel utav maastaveto, nu återpublicerad:

 

När jag idag var på atletklubben och tränade deltoidus,trapezius,rectus abdominis&Obliquus externus abdominis. Så märkte jag hur alla andra körde längre koncentriskt än excentriskt, det är denna kåthet efter att kunna ta mer vikter än man klarar av, dvs vikt framför kvalitet. 

För er som inte vet vad den excentriska(Negativa) fasen av en övning, är då musklerna spänns för att motverka/bromsa en rörelse, då däremot den koncentriska(positiva) fasen är när muskeln kontraheras(förkortas). som t.ex tar vi armhävningar som exempel, är den excentriska fasen när du sänker kroppen mot marken, medan koncentriska fasen är när du trycker upp dig igen. 
Forskning visar, att det är den excentriska fasen av en övning som ger mest resultat, eftersom den aktiverar muskelfibrerna bättre. 


För att kunna få det bästa resultatet från en övning så kan en tumregel vara att ägna 1-2 sek åt den koncentriska fasen(Alltså inget ryckande) För att stanna möjligtvis upp till 1 sekund i slutet av den koncentriska fasen(Har inget belägg för att detta skulle vara positivt eller negativt, dock gör jag så i de flesta övningar som jag kör) För att sedan ta 3-4 sekunder för just den excentriska fasen. 

Dock bör man undvika i vissa fall den excentriska delen som i t.ex marklyft. för att undvika skador, men eftersom detta är debatterat så är det upp till var och en om man vill även köra den excentriska delen av ett marklyft. 

Om man förut inte brytt sig om den negativa delen av en rörelse, så är det en bra idé att fokusera på detta. 
Både för bättre resultat på kortare tid, mer strikthet i en övning(som minskar skaderisken). 
Dock är detta endast en justering som kan göras för att få mer resultat utav din styrketräning

  

Av Timmy - 8 maj 2010 16:08

Tänkte skriva en artikelserie om diverse myter som jag hört på gymmet.

Idag ska jag ta upp myten "Kör repsen snabbt annars hinner muskeln vila"


Vad gör vi när vi tränar en specifik muskel? Jo vi kontrakterar(förkortar) den så att muskeln spänns för att arbeta och utföra den belastade rörelsen.


Denna myt handlade om att träna rectus abdominis(muskeln som vid lågt kroppsfett kallas för 6/8-pack). Dessa individer påstod att om man kör varje repition snabbare, med så kort excentrisk fas så skulle detta hindra muskeln från att vila.


Jag vill påpeka att muskeln arbetar under hela övningen, den belastas både under den koncentriska fasen, och den excentriska fasen. Faktum är att den excentriska fasen är mest gynnsam för styrkeökningar eftersom fler muskelfibrer aktiveras under denna fas, vill ni veta mer kan ni läsa mer om detta så kolla i någon anatomiskbok. Därför bör man ha den excentriska fasen längre än den koncentriska fasen, helst någon sekund, medans den koncentriska bör vara ganska så intensiv.


För att tydliggöra så kommer jag visa en illustration på övningen "Crunches"


    


När du är i slutet av övningen, var tror du händer om rectus abdominis skulle slappna av? Det finns ingen logik bakom denna myt, och ni bör läsa på om den excentriska fasen om ni vill veta mer


Edit: Har lagt upp en gammal artikel om den excentriska fasen nu! 




Av Timmy - 8 maj 2010 15:46

Har gjort en lista nu över vilka kvargar jag har smakat hittils, och recenserat dessa


5. Kesella 10%


  


Äts i nödfall, ingen fin konsistens, smakar sådär, men kcal är inte värt mängden protein som denna kvarg innehåller, bör undvikas i kroppsbyggarsyften!.


Smak:6/10

Pris:3/10

ProteinPerKrona:4/10


4:Kesella 1%


  


Smakar helt okej, dyr jämfört med de andra kvargarna, dock är denna helt okej om du inte kan få tag på andra, syrligare smak med fun light, hade föredragit mer krämig konsistens. Men uppfyller sitt mål med att ge bra med protein med lite kcal.


Smak:6/10

Pris:4/10

ProteinPerKrona:5/10


3: Milbona kvarg


  


Billigast och detta ger den höga platsen! Nackdelarna är att det finns få lidlbutiker och att smaken hade kunnat vara bättre, konsistensen med!. Dock är detta vad man bör köpa om man har lidl i närheten och tänker på sin ekonomi!


Smak:7/10

Pris:9/10

ProteinPerKrona:10/10



2:Ehrman Kvarg 0.2%(Willys)


Den till höger på bilden!


  


Riktig god kvarg!, visst inte så bra konsistens men smaken den får med fun light är riktigt bra! så detta överväger, + att willys är ganska utspritt och, och denna kvarg är endast dyrare än milbonas kvarg!. Denna äter jag mest utav.


Smak:7/10

Pris:8/10

ProteinPerKrona:7/10



1:Ica kvarg 0.1%


  



Den godaste! riktig gourmet kvarg, den är överlägsen i alla sorter förutom priset, även om priset är fördel aktigt så är dock endast kesella dyrare än icas.

Denna äter jag när jag är sugen på något gott, så därför vinner denna i detta test.


Smak:10/10

Pris:7/10

ProteinPerKrona:7/10


Nu ser jag främst kvarg som en bra dessert under deffen pågrund av proteinet, och det låga kaloriantalet.


Snart kommer det komma tester på tonfisk, och vilken fun light som passar bäst med kvarg!



Av Timmy - 6 maj 2010 19:38

Slutet av var 4:e vecka

 

*Drop-set

 

*Mitten av månaden kommer något speciellt att köras Superset,Triset,Pyramid

etc

 

*Längre vila i basövnignen 1-2 min, sedan under hypertrofi 30-1 min

 

*Kardio för att hålla grundläggande kondition och fettförbränning

 

Målet med detta Schema är att i början köra tungt för styrka med målet att sakta öka i vikterna och för allmän styrka. Sedan efter basövningen är klar kommer det köras för kontakt, ganska tungt men så strikt det går med en lång excentriskfas, Sedan när jag börjar bli trött kommer den sista lättare övningen vara där för att stretcha muskeln och trötta ut, helst med fler reps än övriga övningar. Varje vecka ändrar jag repsantalet förutom på basövnignarna för att variera och aldrig tillåta musklerna vänja sig vid ansträningen. För att sedan göra det ännu mer ovant kommer jag ofta slänga in diverse olika sätt att träna på för att ett pass ska inte vara det andra likt, målet kommer också vara att variera mycket i grepp på övningarna, vinklar osv.


Angående Basövnignar som kommer jag köra 5x5/3x3 beroende på formen, hade jag tänkt köra 3x3 i mark, men känner att jag inte har orken att göra det säkert så blir det 5x5, främst kommer denna variant att köras.

 

 

Dag 1: Rygg/Mage/Bål

Marklyft 5x5/3x3

Rygg:

Dragövning 12X3

Roddövning 10X4

Rotatorcuff/Hyperextensioner 8X3

Mage:

Crunches 10X4

Sidolyft 9X3

 

Dag 2: Bröst/Triceps/Trapz/Nacke

Bänkpress/Hantelpress 5x5/3x3

Shrugs 10X4

Triceps extension/Smalbänk 10X4

Cable Pushdowns 12X3

Flyes/Pector-Flyes 15x4

 

Dag 3: Vila

 

Dag 4: Lår/Vader

Knäböj/Benpress 5x5/3x3

Framsidalår 10x4

Baksidalår 10x4

Utfall/Bulgariskasplit/Rakamarklyft

 

Dag 5: Axlar/Biceps/Underarmar

Militärpress/Hantelpress 7x4

Lyft åt sidan 14X3

Hantelcurls 10X3

+Bicepscurls med annan vinkel 8X4

HammerCurls 10X4

Underarmscurls 8X5

 

Dag 6: Kardiovaskulärträning 

Backträning/Trappträning/Crosstrainer

15-20 min

 

Dag 7: Vila

Av Timmy - 6 maj 2010 19:24

Jag har skapat en blogg för mitt nya projekt.


Jag kommer att ställa upp i Classic Bodybuilding någongång under 2014, vilken tävling vet jag inte beroende på var jag befinner mig då, men hoppas på Luciapokalen.


Jag kommer bli mer aktiv när min kontrollerade bulk kommer igång, är under deff just nu och då är det inte lika intressant, och har en del att göra.


Du kommer här att få läsa träningsjournaler, dagsformsbilder, artiklar om kroppsbyggning, vad jag äter etc. Även annat kan dyka upp.


Fler artikar kommer snart



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards